Met pellets op maasmeerval
Op de Maas kan je op verschillende manieren de felbegeerde meerval bevissen. Met de boot kan je erop uit met kwakhout en wormen of met aasvissen onder een dobber. Maar ook statisch van op de kant kan je ze bevissen met bijvoorbeeld onderwaterdobbers in combinatie met wormen, aasvissen... Van verschillende karpervissers had ik eveneens vernomen dat ze weleens meerval vingen met boilies en soms zelfs meerdere per nacht, zowel op de Belgische als op de Nederlandse Maas. Dit zette me vorig jaar aan het meervallen met pellets. Deze manier van vissen leent zich bijzonder goed om op een ontspannen manier 's nachts te vissen. Bovendien ben je volledig in orde met regelgeving en vis je op een wettelijk toegelaten manier op karper (meerval).
Afgelopen jaar heb ik zo een tiental nachten met pellets gevist op meerval, op de Nederlandse en Belgische Maas. De techniek die ik daarvoor hanteerde lijkt erg op die van karpervissers.
Twee hengels met werpmolens opgesteld op de steunen (of rodpod) met beetverklikkers, vissend met een vast loodsysteem, zodat de vis zichzelf haakt en de visser ontspannen kan wachten op de aanbeten die komen gaan. Het geheel is wel net iets steviger daar we een groter slag vissen mogen verwachten. De hengels die ik hiervoor gebruik hebben een lengte van 2.80m en een werpvermogen van 120 gram. Liefst had ik ze nog een stuk steviger gehad. Mijn Shimano baitrunners zijn voorzien van nylon met een dikte van 45/00. Ik verkies nylon omdat de rek ervoor zorgt dat je minder last hebt van valse aanbeten en nachten vol gepiep, als gevolg van de stroming op de lijnen. De rek in nylon vangt de bewegingen van het water een beetje op, dit in tegenstelling tot dyneema. Ook de schuurbestendigheid van nylon van dergelijke dikte bevalt me voorlopig uitstekend.
Afhankelijk van de stroming gebruik ik lood tussen 150 en 250 gram, vast gemonteerd zodat de vis zichzelf kan prikken, maar zich ook van het lood kan bevrijden mocht er lijnbreuk optreden. De schuurbestendige kevlar onderlijn van 1 mm heeft een lengte van ongeveer 60 cm. Als haak verkies ik een karperhaak in de maat 2/0 met een licht naar binnen staand oog. Over dit gebogen oog schuif ik later een stukje siliconenslang van 4 cm zodat de haakbocht eigenlijk verlengd wordt hierdoor, en een betere inhaking op de juiste plek bevordert (althans dat is de bedoeling). De hair, een stukje dubbel genomen stevig dynema (25/00), wordt door het haakoog bevestigd en de siliconenslang erover geschoven tot aan het begin van de bocht. Als haakaas monteer ik twee of drie pellets (minimum 20 mm) die vooraf zijn doorboord. De lus van de hair wordt rond de laatste pellet gedraaid waardoor de reeks stevig op hun plaats worden gehouden (zie foto).
De rigs deponeer ik liefst een tiental meters stroomafwaarts, net onderkant talud of maximum enkele meters verder. Zo staat er een minimum aan lijn uit, dit om de stroming op de lijn en vastraken zo veel mogelijk te vermijden. Om te starten voer ik ongeveer één tot twee kilo pellets per hengel, vrij compact rond de rig. Komen er binnen twee tot drie uren geen aanbeten dan voer ik nog telkens een halve kilo per hengel bij, in de veronderstelling dat brasems reeds een deel van het voer hebben opgegeten. Brasems kunnen net als meervallen en karpers erg verzot raken op de gevoerde pellets en deze in korte tijd wegwerken. Deze hoeveelheden zijn natuurlijk ook afhankelijk van de watertemperatuur waarbij je vist alsook de hoeveelheid aanwezig vissen op je stek. Voor een nacht vissen voorzie ik telkens een 10 liter emmer gevuld met pellets (>20 mm).
Aanbeten kwamen bij mij meestal in de vorm van een stevig run. Geprikt zijn de vissen wel maar toch lijkt het me aangeraden om nog eens extra de haak te zetten door stevig aan te slaan. Meervallen hebben wel een erg taaie bek.
Waar je vooraf ook zeker goed op dient te letten is de mogelijkheid om de vis te landen. De maasoevers zijn niet altijd de meest comfortabele plekjes waar je gemakkelijk aan het water kan. Vooraf even goed overdenken hoe je de vis gaat landen zonder kleerscheuren lijkt me erg zinvol. Een aanbeet krijgen is één ding maar de meerval nog veilig kunnen landen is zeker zo belangrijk.
Succes ermee!
Jo Mebis